Przedmiotowe zasady oceniania - FIZYKA
I. Kontrakt z uczniami:
- Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Ocenie podlegają wszystkie wymienione poniżej formy aktywności ucznia.
- Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 8 ocen.
- Prace klasowe są obowiązkowe.
- Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
- Uczeń nieobecny na pracy klasowej jest zobowiązany napisać ją w terminie uzgodnionym z nauczycielem do 2 tygodni po powrocie do szkoły.
- Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną z pracy klasowej musi ją poprawić.
- Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.
- Uczeń chcąc mieć „zaliczony” semestr bądź dostać ocenę co najmniej dopuszczającą na koniec roku nie może mieć żadnej oceny niedostatecznej z pracy klasowej.
- Uczeń, który chciałby poprawić ocenę z pracy klasowej (oprócz oceny niedostatecznej), która go nie zadawala ma do tego prawo jeden raz w ciągu semestru.
- Kartkówki (materiał z trzech ostatnich lekcji) nie muszą być zapowiadane.
- Kartkówki nie podlegają poprawie.
- Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany do 3 dni po powrocie do szkoły.
- Uczeń ma obowiązek zapisywania zadania domowego w zeszycie.
- Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek nawet, gdy był nieobecny.
- Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
- Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO, rozstrzygane będą zgodnie z WSO oraz rozporządzeniami MEN.
II. Obszary aktywności podlegające ocenianiu:
- Rozumienie pojęć w zakresie fizyki i znajomość ich definicji.
- Znajomość i stosowanie poznanych praw.
- Prowadzenie rozumowań - sposób prowadzenia rozumowań.
- Posługiwanie się symboliką i językiem fizyki adekwatnym do danego etapu kształcenia.
- Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod, weryfikowanie otrzymanych wyników.
- Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych.
- Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.
- Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
- Doświadczenia.
III. Formy aktywności
Formy aktywności
|
Liczba ocen w semestrze (minimum)
|
Prace klasowe
|
2
|
Kartktówki
|
2
|
Prace domowe
|
1
|
Aktywność na lekcji, praca w grupach, doświadczenia
Doświadczenia
|
1
2
|
IV. Kryteria ocen poszczególnych form aktywności .
a) Uczeń otrzymuje z pracy pisemnej (prace klasowe) ocenę:
dopuszczającą - od 30% do 49 % punktów,
dostateczną - od 50% do 74% punktów,
dobrą - od 75% do 89% punktów,
bardzo dobrą - od 90% do 100% punktów,
celującą - gdy otrzymał 100% punktów i rozwiązał zadanie dodatkowe.
Nauczyciel może dokonać zmian w ocenianiu ze względu na trudność testów (łatwe, średnie, trudne) oraz uczniów ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się.
Ocena pracy domowej. Każda ocena z pracy domowej może być podwyższona w zależności od:
- sposobu rozwiązania,
- systematyczności,
- estetyki.
b) Ocenianie innych form aktywności:
- Praca w grupie : stopień zaangażowania, efektywność, przyjmowanie i wywiązywanie się z przyjętej w grupie roli, czas jej wykonania.
- Aktywność na lekcjach. Częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie prawidłowych odpowiedzi oceniane jest "+";
- Aktywność w obrębie fizyki (poza jej lekcjami):
- awans do następnego etapu w konkursie fizycznym - ocena cząstkowa celująca;
- wyniki na poziomie wyższym niż przeciętne - ocena cząstkowa bardzo dobra;
Na ocenę za aktywność na lekcji składają się: odpowiedzi ustne oraz rozwiązywanie zadań samodzielnie przy tablicy.
Na ocenę z pracy domowej składa się rozwiązywanie zadań domowych samodzielnie wraz z obliczeniami; w razie potrzeb – wytłumaczenie zadania ustnie.
Za każdy z wyżej wymienionych punktów uczeń otrzymuje „+” lub „-„.
Nauczyciel w notatniku prowadzi rejestr zdobytych przez ucznia „+” i „-„
Zasady oceniania za aktywność; ilość zdobytych „+” i „-„:
(+ + + + +) 5
(+ + + + –) 4
(+ + + – –) 3
(+ + – – – ) 2
(+ – – – –) 1
(– – – – –) 1
Uczeń może zdobyć również * (tzw. gwiazdkę) za rozwiązanie (w razie potrzeby wytłumaczenie) zadania o podwyższonym stopniu trudności. Za trzy takie gwiazdki, które nauczyciel odnotowuje w swoim zeszycie uczeń dostaje ocenę celującą.
Uczeń może dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, bez żadnych konsekwencji, tak zwane N-ki.
V. Sposób ustalania oceny semestralnej i końcoworocznej
Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów działalności według następującej kolejności i wag:
- prace klasowe - waga 4
- kartkówki, konkursy (udział) - waga 2
- doświadczenia – waga 2
- prace domowe - waga 1
- aktywność na lekcji i poza nią, praca w grupach - waga 1
Katarzyna Jakubowska