Przedmiotowe Zasady Oceniania z religii Szkoły Podstawowej im. J. Wybickiego w Linowie zwane dalej PZO, jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania zawartym w Statucie Szkoły i został opracowany w oparciu o podstawę programową przedmiotu.
- Cele oceniania
- Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
- Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
- Pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.
- Systematyczne informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
- Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Metody kontroli i oceniania
- Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się podręcznikiem, ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w trakcie ich pracy).
- Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych)
- Sposoby oceniania.
Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.
- Elementy wchodzące w zakres oceny z religii.
- Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
- Zainteresowanie i stosunek do przedmiotu.
- Pilność i systematyczność.
- Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
- Postawa.
Na ocenę z religii nie ma wpływu udział w praktykach religijnych (np. uczestnictwo we Mszy św.) Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.
- W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:
- Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.
- Jawność – podawanie uczniom na bieżąco wyników ich pracy (rodzicom na ich prośbę lub, gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
- Instruktywność – wskazanie na występujące braki.
- Mobilizacja do dalszej pracy.
- Ocenie podlegają:
- Pisemne prace klasowe, sprawdziany, testy obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne (raz lub dwa razy w semestrze) oraz kartkówki, których zakres materiału powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne. Kartkówki nie muszą być zapowiedziane. Pisemne prace kontrolne są dostępne do wglądu uczniów i rodziców.
- Odpowiedzi ustne z zakresu trzech ostatnich lekcji oceniane są wg poniższych kryteriów:
۰ ocena celująca(6) – wiadomości zawarte w podręczniku i zeszycie uzupełnione wiedzą spoza programu; wypowiedzi pełnymi zdaniami, bogaty język; używanie pojęć.
۰ ocena bardzo dobra(5) – wiadomości z podręcznika i zeszytu prezentowane w sposób wskazujący na ich rozumienie, informacje przekazywane zrozumiałym językiem; odpowiedź pełna niewymagająca dodatkowych pytań.
۰ ocena dobra(4) - wyuczone na pamięć wiadomości; uczeń ma problem z formułowaniem myśli własnymi słowami; potrzebna pomoc nauczyciela.
۰ ocena dostateczna(3) - wybiórcza znajomość poznanych treści i pojęć; odpowiedź niestaranna; częste pytania naprowadzające.
۰ ocena dopuszczająca(2) – słabe wiązanie faktów i wiadomości; chaos myślowy i słowny; dużo pytań pomocniczych.
- ۰ ocena niedostateczna(1) – brak odpowiedzi lub odpowiedź świadcząca o braku wiadomości rzeczowych. Wypowiedzi w czasie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp. Uczeń może otrzymać tzw. plusy. Uzyskanie trzy razy „+” skutkuje otrzymaniem oceny bardzo dobrej, uzyskanie pięciu „-„ otrzymaniem oceny niedostatecznej. Za szczególnie trafne wypowiedzi uczeń może otrzymać ocenę cyfrową.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie pracuje na lekcji, odmawia wykonywania poleceń nauczyciela. Znajomość modlitw, „Małego Katechizmu” i okresów Roku liturgicznego (ocena zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej).
- Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa kontrolowana na bieżąco (pisemne prace domowe uczeń zobowiązany jest oddawać w ustalonym terminie; jeśli praca nie zostanie oddana nauczyciel wyznacza nowy termin, nieoddanie pracy skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej).
- Zeszyt: jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
- Przygotowanie do poszczególnych katechez - uczeń jest zobowiązany do noszenia zeszytu przedmiotowego i podręcznika na każdą katechezę; jego brak jest jednoznaczny z nieprzygotowaniem do lekcji; trzy razy w semestrze uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez żadnych sankcji.
- Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
- Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym i przedstawień ewangelizacyjnych, udział w konkursach religijnych, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych o charakterze religijnym.
- Poprawa uzyskiwanych wyników
- Uczeń może poprawić ocenę w terminie dwóch tygodni od jej otrzymania oraz w przypadku powrotu po nieobecności w szkole. Ocena uzyskana z poprawy zostaje wpisana do dziennika (także w przypadku uzyskania przez ucznia oceny niższej niż poprzednia).
- W terminie dwóch tygodni po powrocie do szkoły, uczeń ma obowiązek poprawy cząstkowej oceny niedostatecznej.
- W przypadku nieobecności, gdy uczeń nie wykonał pracy pisemnej lub nie udzielił odpowiedzi, otrzymuje „0” i zobowiązany jest przystąpić do poprawy w terminie dwóch tygodni, po powrocie do szkoły.
- W sytuacji kiedy uczeń nie przystąpi do poprawy kartkówki czy sprawdzianu w czasie dwóch tygodni(także w przypadku powrotu po usprawiedliwionej nieobecności w szkole), na pierwszej lub kolejnej lekcji po upływie tego terminu może otrzymać zaległą kartkówkę czy sprawdzian do napisania podczas zajęć.
- Odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem oceny niedostatecznej.
- Oceny negatywne z zadań domowych lub odpowiedzi ustnych uczeń może poprawić na każdej następnej katechezie.
- Procedury przekazywania uczniom i rodzicom wyników nauczania
- Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania i o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Nauczyciele zapoznają uczniów z wynikami sprawdzianów, na zajęciach lekcyjnych oraz omawiają mocne i słabe strony uczniów zgodnie ze specyfiką przedmiotu. Sprawdziany ocenione przez nauczyciela uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji.
- Prace uczniów (sprawdziany, testy, kartkówki) przechowywane są przez nauczyciela w szkole, są do wglądu w obecności nauczyciela.
- Dostosowanie wymagań
- Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego;
- opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
- rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
- Warunki ubiegania się o podniesienie oceny końcowo rocznej
Uczeń pisał wszystkie prace klasowe, sprawdziany lub testy.
Z 75% prac klasowych, sprawdzianów lub testów uczeń otrzymał w pierwszym terminie oceny pozytywne. Uczeń ma pozytywne oceny ze znajomości modlitw i „Małego Katechizmu”.
- Skala ocen
a) Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne półroczne i oceny roczne ustala się w stopniach według następującej skali:
▪ ocena celująca – 6
▪ ocena bardzo dobra – 5
▪ ocena dobra – 4
▪ ocena dostateczna – 3
▪ ocena dopuszczająca – 2
▪ ocena niedostateczna – 1
Kryteria ocen bieżących:
Na sprawdzianach czy pracach klasowych, gdzie zadania są punktowane, można zastosować kryteria wykonania procentowego zadań100%- 97%- celujący (6)
96%- 90%- bardzo dobry (5)
89%- 74%- dobry (4)
73%- 50%- dostateczny (3)
49%- 30%- dopuszczający (2)
29%- 0%- niedostateczny (1)
Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów, wobec których należy zindywidualizować kryteria oceniania w związku z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
100%- 90%- celujący (6)
89%- 71%- bardzo dobry (5)
70%- 55%- dobry (4)
54%- 40%- dostateczny (3)
39%- 20%- dopuszczający (2)
poniżej 19%- niedostateczny (1)
Przy ocenianiu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi punktem wyjścia do formułowania wymagań są jego możliwości, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości rzez danego ucznia.
Kryteria oceniania w klasach 4- 8 Ocena celująca
- Uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
- Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
- Angażuje się w prace pozalekcyjne np.: gazetki religijne, przedstawienia ewangelizacyjne.
- Osiąga sukcesy w konkursach religijnych.
- Posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące oceną celującą.
Ocena bardzo dobra
- Uczeń spełnia wymagania w zakresie oceny dobrej.
- Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
- Opanował znajomość „Małego Katechizmu”, modlitw i okresów Roku liturgicznego.
- Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
- Bierze udział w konkursach religijnych.
- Wyróżnia się aktywnością na tle grupy katechetycznej.
- Jest pilny, systematyczny i zainteresowany przedmiotem.
- Zachowuje szacunek do czasu modlitwy, słuchania Słowa Bożego i znaków religijnych, a jego postawa moralna nie budzi wątpliwości.
- Wykazuje inne możliwości indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.
Ocena dobra
- Uczeń spełnia wymagania w zakresie oceny dostatecznej.
- Opanował wiedzę religijną w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie dobrym.
- Wykazuje się dobrą znajomością „Małego Katechizmu”, modlitw, okresów Roku liturgicznego.
- W zeszycie posiada wszystkie notatki i zadania domowe.
- Systematycznie uczestniczy w katechezie i jest zainteresowany przedmiotem.
- Stara się być aktywny podczas lekcji.
- Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
- Postawa ucznia nie budzi wątpliwości (punkt 8 oceny bardzo dobrej).
- Posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.
Ocena dostateczna
- Uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dopuszczającej.
- Uczeń opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy.
- Wykazuje się dostateczną znajomością „Małego Katechizmu”
- W zeszycie ucznia występują sporadyczne braki notatek i prac domowych.
- Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
- Postawa ucznia nie budzi wątpliwości (punkt 8 oceny bardzo dobrej).
- Inne możliwości indywidualne ucznia wskazują ocenę dostateczną.
Ocena dopuszczająca
- Uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne.
- Prowadzi zeszyt.
- Posiada problemy ze znajomością wymaganych modlitw.