Przedmiotowe zasady oceniania - PLASTYKA

Drukuj

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA  Z  PLASTYKI

Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa  J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).

  Podręcznik dla klas IV-VI do plastyki  „Do dzieła!” Jadwiga Lukas, Krystyna Onak, 

wyd. Nowa Era 

 

  1. Kryteria ocen z plastyki.

Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:

 

  1. Zasady oceniania uczniów.

Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:

 

 

 

Stopnie szkolne

 

Stopień dopuszczający

Przyswojenie przez ucznia podstawowych wiadomości i umiejętności wymienionych w programie nauczania dla przedmiotu „plastyka” stanowi podstawę do wystawienia oceny dopuszczającej. Dziecko powinno rozwiązywać (samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela) zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, wykorzystując w stopniu minimalnym dostępne narzędzia pracy.

Stopień dostateczny

Jeżeli uczeń opanuje w stopniu średnim materiał objęty programem nauczania (braki w wiadomościach o charakterze szczegółowym), należy wystawić mu ocenę dostateczną. Dziecko powinno samodzielnie rozwiązywać zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, poprawnie posługując się różnymi przyborami i narzędziami pracy.

Stopień dobry

Stosowanie przez ucznia w praktyce elementów zdobytej wiedzy teoretycznej oraz jego aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, staranne wykonywanie ćwiczeń obligatoryjnych) stanowi podstawę do wystawienia oceny dobrej. Dziecko powinno samodzielne rozwiązywać zadania teoretyczne, odpowiednio posługiwać się przyborami i narzędziami oraz wykonywać prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym.

Stopień bardzo dobry

Uczeń, który opanował wszystkie określone w programie nauczania wiadomości i umiejętności oraz wykorzystuje je w działaniach plastycznych, otrzymuje stopień bardzo dobry. Dziecko bierze udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, podczas których przekonująco uzasadnia swoje poglądy. Stosuje również z powodzeniem wiedzę teoretyczną, wykonując ćwiczenia praktyczne, oraz sprawnie operuje wybraną techniką plastyczną. Ponadto chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach plastycznych na terenie szkoły i poza nią  (startuje w konkursach plastycznych, wykonuje gazetki szkolne i oprawę plastyczną imprez, należy do koła zainteresowań) oraz uzupełnia wiadomości samodzielnie dobranymi lub wskazanymi przez nauczyciela lekturami.

 

Stopień celujący

Jeżeli uczeń przejawia szczególne zainteresowania plastyką (np. kolekcjonuje reprodukcje i książki o sztuce, przygotowuje referaty i pomoce dydaktyczne, uczęszcza do galerii, muzeów itp.) oraz posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza wymagania określone w programie nauczania, może uzyskać stopień celujący. Ponadto powinien aktywnie uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych, osiągać sukcesy w konkursach plastycznych, wykazywać zaangażowanie i twórczą inicjatywę we wszelkich działaniach plastycznych na terenie szkoły oraz poza nią.

 

 

 

Wymagania edukacyjne

 

Wymagania konieczne

Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę dopuszczającą.

Z pomocą nauczyciela uczeń:

 

Wymagania podstawowe. 

 

Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę dostateczną.

Uczeń

 

  • określa rolę elementów plastycznych w swoim najbliższym otoczeniu,
  • wskazuje miejsca w swoim regionie, w których można obejrzeć dzieła plastyczne,
  • wymienia najsłynniejsze polskie zabytki oraz zabytki znajdujące się w regionie,
  • podaje przykłady dziedzin sztuki uprawianych przez twórców ludowych oraz wykorzystywanych przez tych artystów technik plastycznych,
  • wyjaśnia znaczenie wybranych tradycji i symboli związanych ze świętami Bożego Narodzenia oraz z Wielkanocą,
  • opisuje elementy dzieła plastycznego,
  • tłumaczy znaczenie omówionych na lekcji terminów plastycznych,
  • wymienia poznane podczas lekcji dziedziny sztuki,
  • omawia poznane techniki malarskie, nazywając wykorzystywane w nich narzędzia i podłoża,
  • wyjaśnia najważniejsze podziały barw,
  • wskazuje elementy i układy tworzące daną kompozycję,
  • przygotowuje ilustrację z zastosowaniem danego rodzaju kompozycji,
  • rozpoznaje rodzaj kompozycji wykorzystanej w wybranych dziełach przedstawionych na reprodukcjach,
  • wykonuje rysunek z zastosowaniem wybranej perspektywy,
  • podaje najważniejsze cechy wybranych perspektyw malarskich,
  • tłumaczy, czym różni się technika druku wypukłego od techniki druku wklęsłego,
  • wymienia poszczególne rodzaje rzeźby,
  • dokonuje podziału architektury ze względu na jej funkcje,
  • wskazuje wytwory wzornictwa przemysłowego w najbliższym otoczeniu,
  • projektuje przedmioty codziennego użytku,
  • wyjaśnia, czym różni się fotografia artystyczna od fotografii użytkowej,
  • określa różnice między dziełami kina artystycznego a filmami komercyjnymi,
  • podaje funkcje wybranych środków masowego przekazu (telewizja, internet),
  • rozpoznaje narzędzia pomocne w pracy rysownika, malarza, rzeźbiarza, grafika, fotografika i filmowca,
  • omawia funkcje typowych narzędzi stosowanych w poszczególnych technikach plastycznych,
  • przedstawia obiekty na płaszczyźnie i w przestrzeni, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego,
  • stosuje w działaniach artystycznych różne narzędzia i podłoża,
  • dostrzega wpływ faktury użytego podłoża na efekt końcowy działań plastycznych,
  • prowadzi zeszyt przedmiotowy,
  • uczestniczy w dyskusjach o prezentowanych obiektach po zachęcie ze strony nauczyciela,
  • stosuje się do zasad organizacji pracy,
  • przynosi na lekcję odpowiednie materiały i narzędzia,
  • aktywnie pracuje w grupie,
  • utrzymuje w porządku swój warsztat pracy,

przestrzega zasad BHP podczas działań plastycznych.

 

Wymagania rozszerzające

. Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę dobrą.

 

Uczeń:

  • określa rolę elementów plastycznych w swoim najbliższym otoczeniu,
  • podaje nazwiska najwybitniejszych malarzy polskich i zagranicznych,
  • wymienia najsłynniejsze polskie zabytki i dzieła sztuki oraz zabytki znajdujące się w regionie,
  • analizuje i interpretuje wybrane dzieła sztuki, stosując wiedzę zdobytą podczas lekcji,
  • wskazuje najbliższy skansen,
  • wyjaśnia, czym są pieta i świątek, oraz określa ich cechy na podstawie fotografii,
  • omawia wybrane tradycje i symbole związane ze świętami Bożego Narodzenia oraz z Wielkanocą,
  • charakteryzuje poszczególne dziedziny sztuki,
  • opisuje wybrane środki wyrazu plastycznego i przyporządkowuje je do określonej grupy elementów tworzących dzieło,
  • wymienia cechy poszczególnych rodzajów kompozycji,
  • określa sposób przedstawiania przestrzeni oraz rodzaje faktury zastosowane w dziele zaprezentowanym na oglądanej reprodukcji,
  • rozpoznaje, jakimi narzędziami posłużył się twórca dzieła poznawanego w postaci reprodukcji,
  • wyjaśnia, jak stosować sztalugi, matrycę i dłuto,
  • tłumaczy znaczenie poznanych terminów plastycznych, uzupełniając swoje definicje przykładami dzieł sztuki,
  • omawia wpływ barw ciepłych i zimnych na samopoczucie człowieka,
  • rozróżnia rodzaje malarstwa ze względu na przedstawianą tematykę (portret, pejzaż, martwa natura, malarstwo historyczne, rodzajowe itd.),
  • charakteryzuje prace graficzne, zwracając szczególną uwagę na materiał użyty do wykonania matrycy,
  • wskazuje różnice pomiędzy rzeźbą tradycyjną a kompozycją przestrzenną,
  • dokonuje porównania wzornictwa przemysłowego z rzemiosłem artystycznym,
  • wymienia podobieństwa miedzy techniką malarską a techniką fotograficzną,
  • nazywa środki wyrazu artystycznego wykorzystywane w filmie (perspektywa, światło, kolor) oraz określa ich wpływ na atmosferę dzieła,
  • korzysta świadomie i krytycznie z przekazów medialnych, selekcjonując informacje i wybierając właściwe treści,
  • stosuje elementy wiedzy teoretycznej w ćwiczeniach praktycznych,
  • używa waloru w działaniach plastycznych odpowiednio do tematu i charakteru pracy,
  • wyjaśnia, w jaki sposób ukazać światłocień na rysunku,
  • dobiera narzędzia i podłoża w zależności od charakteru i tematu wykonywanej pracy plastycznej,
  • posługuje się właściwie przyborami i narzędziami plastycznymi,
  • tłumaczy, do jakiego rodzaju farb należą tempera i plakatówka,
  • porównuje środki wyrazu plastycznego zastosowane w dwóch wybranych dziełach malarskich zaprezentowanych na reprodukcjach,
  • wykorzystuje dany rodzaj kompozycji oraz wybraną technikę plastyczną podczas tworzenia ilustracji,
  • omawia wybrany obraz pod kątem zastosowanego rodzaju kompozycji,
  • tłumaczy, na czym polega perspektywa przedstawiona na obrazie,
  • dobiera rodzaj perspektywy do tematu wykonywanej pracy, wykorzystując w praktyce wiedzę teoretyczną,
  • realizuje proste projekty w dziedzinie sztuki użytkowej,
  • wykonuje prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym,
  • określa rolę środków wyrazu, które zastosował w pracy plastycznej,

 

  • zachowuje koncentrację podczas lekcji,
  • uczestniczy aktywnie w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów,
  • organizuje poprawnie swoje miejsce pracy oraz przynosi na lekcję odpowiednie materiały i narzędzia,
  • efektywnie wykorzystuje czas przeznaczony na działalność twórczą,
  • utrzymuje w porządku swój warsztat pracy,

przestrzega zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami.

 

Wymagania dopełniające

Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę bardzo dobrą.

Uczeń:

 

 

Wymagania wykraczające. Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę celującą.

Uczeń:

 

Katarzyna Chojnacka