Kontakt: Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego, Linowo 36, 86-341 Świecie nad Osą, tel./fax. (56) 466 96 11, tel. 793219729
Przedmiotowe zasady oceniania - GEOGRAFIA
Przedmiotowe zasady oceniania - GEOGRAFIA
Przedmiotowe zasady oceniania
Założenia do przedmiotowych zasad oceniania
1. Użyteczność
Ocenianie powinno być nakierowane na te wiadomości i umiejętności, których opanowanie przez ucznia pozwala osiągnąć założone cele nauczania.
2. Wspomaganie procesu uczenia się i nauczania
Ocenianie powinno motywować ucznia oraz skłaniać zarówno ucznia, jak i nauczyciela do wyciągania wniosków z dotychczasowej współpracy.
3. Wielowątkowość
Proces oceniania powinien stwarzać sytuacje, w których każdy uczeń będzie miał możliwość zademonstrowania swojej wiedzy, kreatywności i oryginalności.
4. Otwartość
Kryteria oceniania powinny być zrozumiałe i jawne, a wyniki – dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Proces oceniania powinien być otwarty na analizę i weryfikację.
I. Formy bieżącego sprawdzania postępów ucznia
II. Pozostałe ustalenia dotyczące sposobów bieżącego sprawdzania postępów ucznia
Forma |
Zakres treści |
Częstotliwość |
Zasady |
|
1. Prace pisemne w klasie |
sprawdziany pisemne (trwające 30 min lub dłużej) |
• jeden dział lub połowa obszernego działu |
minimum dwa w półroczu |
• zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem • adnotacja w dzienniku lekcyjnym • w miarę możliwości poprzedzone lekcją powtórzeniową, na której nauczyciel informuje uczniów o narzędziach sprawdzających |
kartkówki (trwające do 20 min) |
• zagadnienia z ostatniego tematu lekcji lub z dwóch ostatnich tematów |
• minimum jedna w półroczu |
• zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem |
|
2. Prace domowe |
pisemne |
• materiał nauczania z bieżącej lekcji lub przygotowanie materiału dotyczącego nowego tematu |
minimum dwie w półroczu |
• ocenie może podlegać wybiórczo kilka prac |
w innej formie |
• prace badawcze, np.: prowadzenie doświadczeń, wykonywanie modeli • prace dodatkowe, np.: wykonywanie plakatów, projektów, planszy, pomocy dydaktycznych |
|||
3. Odpowiedzi ustne |
• dana partia materiału |
minimum jedna w półroczu |
• bez zapowiedzi |
|
4. Praca na lekcji (indywidualna lub zespołowa) |
• bieżący materiał nauczania |
minimum dwie oceny w półroczu
|
• ocenie podlegają: aktywność, zaangażowanie, umiejętność pracy samodzielnej oraz praca w grupie |
• Sprawdziany pisemne są obowiązkowe.
• Uczeń, który nie zgłosił się na sprawdzian z przyczyn usprawiedliwionych, musi przystąpić do niego w ciągu dwóch tygodni od daty powrotu do szkoły.
• Jeżeli nieobecność na sprawdzianie jest nieusprawiedliwiona, uczeń przystępuje do niego na pierwszej lekcji, na którą przyszedł.
• Każdy uczeń na własną prośbę ma prawo jeden raz w półroczu pisać sprawdzian poprawkowy (formę oraz termin ustala z nauczycielem). Obie oceny są wpisywane do dziennika, a pod uwagę jest brana ocena poprawkowa.
• Sposób oceniania sprawdzianów:
100% - 98%celujący
97–90% bardzo dobry
89–75% dobry
74–50% dostateczny
49–30% dopuszczający
29% niedostateczny
2. Odpowiedzi ustne
• Przy wystawieniu oceny za odpowiedź ustną nauczyciel powinien przekazać uczniowi informację zwrotną.
• Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej bez usprawiedliwienia jeden raz w półroczu. W przypadkach losowych, na prośbę rodzica, może być nieprzygotowany po raz drugi. O powyższym fakcie uczeń jest zobowiązany poinformować nauczyciela na początku lekcji.
3. Prace domowe
Uczeń ma prawo nie wykonać w półroczu jednej pracy, ale musi ją uzupełnić na następną lekcję.
4. Praca na lekcji
Uczeń może otrzymać za aktywność ocenę celującą, jeżeli samodzielnie zaprojektuje i przeprowadzi doświadczenie oraz sformułuje wnioski.
5. Aktywność
Aktywność w czasie lekcji – nagradzana jest „+” ( w klasie V, VI i VIII za każde 3 zgromadzone „+” , a w klasie VII za każde 5 „+” - oceną bardzo dobrą .
III. Sprawdzenie i ocenianie sumujące postępy ucznia
Uczeń otrzymuje za swoje osiągnięcia w danym roku szkolnym oceny: śródroczną i roczną. Wystawia je nauczyciel na podstawie wagi ocen cząstkowych ze wszystkich form aktywności ucznia.