Kontakt: Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego, Linowo 36, 86-341 Świecie nad Osą, tel./fax. (56) 466 96 11, tel. 793219729
Przedmiotowe zasady oceniania - INFORMATYKA
Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania:
1. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. (Dz. U. z 2015 r, poz. 843) w sprawie warunków szczegółowych i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
2. Statut Szkoły
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania
4. Podstawa programowa dla szkoły podstawowej
Nauczanie informatyki w naszej szkole podstawowej odbywa się według programu wydawnictwa MIGRA sp. z o. o. "Informatyka dla szkoły podstawowej, klasy IV - VIII" Grażyna Koba.
Program realizowany będzie w ciągu 3lat w następującym wymiarze:
klasa IV - 1 godzina tygodniowo
klasa V - 1 godzina tygodniowo
klasa VI - 1 godzina tygodniowo
klasa VII - 1 godzina tygodniowo
I. Kontrakt z uczniami:
- Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 3 oceny.
- Prace klasowe w postaci dokumentów (minimum 1 na semestr) i projekty (minimum 1 na semestr) są obowiązkowe.
- Jeżeli uczeń nie wykonał pracy albo projektu z przyczyn losowych, to powinien wykonać ją w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły, w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany do 7 dni po powrocie do szkoły.
- Każdy uczeń ma prawo do wystawienia mu dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
- Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO, rozstrzygane będą zgodnie z WSO oraz rozporządzeniami MEN.
II. Obszary aktywności podlegające ocenianiu:
- Prowadzenie rozumowań - sposób prowadzenia rozumowań.
- Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod, weryfikowanie otrzymanych wyników.
- Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych.
- Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
III. Formy aktywności
Formy aktywności |
Liczba ocen w semestrze ( minimum) |
Prace klasowe |
1 |
Projekty |
1 |
Aktywność na lekcji, praca w grupach |
1 |
IV. Kryteria ocen poszczególnych form aktywności .
Uczeń otrzymuje z prac klasowych i projektów ocenę:
dopuszczającą - od 30% do 49 % punktów,
dostateczną - od 50% do 74% punktów,
dobrą - od 75% do 89% punktów,
bardzo dobrą - od 90% i więcej punktów,
celującą - gdy otrzymał 100% punktów i rozwiązał zadanie dodatkowe.
Na ocenę za aktywność na lekcji składają się: odpowiedzi ustne, rozwiązywanie zadań samodzielnie przy komputerze.
V. Sposób ustalania oceny semestralnej i końcoworocznej
Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów działalności według następującej kolejności i wag:
- sprawdziany, aktywny udział w kółku zainteresowań - waga 3
- projekty - waga 2
- aktywność na lekcji i poza nią, praca w grupach - waga 1
Średnia ważona, obliczana wg wzoru:
Suma iloczynów ( ocena x waga )
Suma wag
jest oceną wyjściową do wystawienia oceny semestralnej.
Średnia ważona |
Ocena |
1,6 W 2,75 |
dopuszczająca |
2,76 W 3,75 |
dostateczna |
3,76 W 4,75 |
dobra |
4,76 W 5,75 |
bardzo dobra |
W 5,76 |
celująca |
Przy wystawianiu tych ocen nauczyciel bierze również pod uwagę :
rozwój ucznia ( jakie czyni postępy w danym czasie);
- wkład pracy w stosunku do zdolności;
- samoocenę ucznia.
Ocena końcoworoczna wyliczana jest tak jak semestralna, przy czym ocena semestralna traktowana jest jak ocena z pracy klasowej.
VI. Informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach i postępach ucznia
a) nauczyciel - uczeń
- nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny;
- uczeń ma możliwość otrzymywania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny;
b) nauczyciel - rodzic
- podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji rodzic ma prawo uzyskać informacje o postępach w nauce oraz wglądu do prac pisemnych swojego dziecka;
Katarzyna Jakubowska